Planerar du att filma en inredningskampanj eller någon annan form av reklamkampanj? Se då till att följa rådande regelverk för att undvika problem. Det bästa är att ta hjälp av en expert inom immaterialrätt som kan guida dig rätt gällande licensavtal och liknande. Här hittar du de bästa tipsen inför plåtningen eller filmningen.

Kontakta en advokatbyrå inom immaterialrätt

Innan du och ditt team påbörjar plåtningen eller produceringen av kampanjen bör ni rådgöra med en duktig advokat som är specialiserad på immaterialrätt. På så sätt kan ni planera kampanjen i detalj utan att behöva oroa er för att ni begår någon form av brott. Det är nämligen inte tillåtet att använda musik, bilder, logotyper och andra immaterialrättsliga tillgångar hur som helst i marknadsföringskampanjer. Du hittar en skicklig och erfaren immaterialrätt jurist hos Magnussons advokatbyrå. Magnussons immaterialrättsgrupp är specialiserad på avtal, rättighetsfrågor och marknadsrätt. Här kan du bland annat få hjälp med licensavtal, samarbetsavtal, överlåtelseavtal samt få rådgivning. En immaterialrätt jurist kan även ge vägledning om kampanjen ska visas på olika marknader samt råd vid lansering av produkter.

Skydda idéer och produkter

Det är även viktigt att se till att ert varumärke och produkter är skyddade när ni lanserar kampanjer. Om ni inte har gjort det än är det hög tid att registrera varumärket samt ansöka om designskydd. Hos Magnussons advokatbyrå kan ni få hjälp att registrera och därmed skydda ert varumärke, mönster och design. Med ett varumärkesskydd kan du skydda det som kännetecknar företaget eller en viss produkt eller tjänst. Det kan exempelvis handla om utformningen av produkten, loggan, en slogan eller varumärkets namn. Mönsterskyddet eller designskyddet är särskilt relevant för inredningsbranschen. Det är utseendet och formen på en produkt som kan skyddas i upp till 25 år. Den här typen av skydd bör göras i god tid innan inredningskampanjen för att undvika eventuella rättsliga problem i framtiden.